- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
398

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord Q-R - Romare...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

» 5
398 RAD-RADHUS.

bild af snabbhet, 2 5. 2: i8; Kr.
12: 8, och af qvinlig skönhet, Hö. 2:
7, 9, 17; 8: 14. »Ogon som en ga-
zell» är ännu i dag en arabisk artighet.
Det eb. namnet zebi, d. ä. prydnad,
erinrar äfven om djurets behag, och
femininformen förekommer det äfven
som qvinnonamn, se Zibja, Tabita. Ga-
zellens kött var en tillåten och högt
värderad föda, 5 M. 12: 15, 22; 14:
5~ 15: 22; hvarföre djuret ofta måste
fly undan jägarens snaror, Es. I3~ 14;
Or. 6: 5.
Råd, Rådsherrar. Dessa ord bru-
kas i G. T. så väl om konungarnas
rådgifvare, i Israel, 2 5. 15: 12; 2 Kr.
25: i6; Job 3: 14, i Persien, Esr. 7:
14; 8: 25, etc., som ock iallmänhet
om ledande personer, 4 NI. x6: 2; Es.
1: 26; 3~ 3; i Esr. 4: 7 f.; 5: 3 f.;
6: 6 f. betyder det kolleger eller em-
hetsbröder; i Es. 33: i8 afses med
rådgifrarne assyriske uppbördsmän, som
uppvägde den skatt som erlades af Is-
rael. Då det heter, att David gjorde
Benaja till sitt hemliga råd, 2 5. 23:
23; i Kr. 1 1: 25, bör detta blott så
förstås, att han gjorde honom till sin
förtrogn e, hvilken mening samma ord
(misciunaat) äfven har i i 5. 22: 14.
Det råd med hvilket Festus öfver-
lade, Ap. 25: 12, är att förstå om de
bland medborgarne i en romersk pro-
vins valda personer hvilka skulle biträda
landshöfdingen såsom hisittare i dom-
stol vid de tillfällen då »rättegångsda-
gar» höllos, Ap. i~: 38. Dessa bisit-
tare kallades prokonsulus rådgifvare
eller assessorer.
Det råd, som af Jesus omnämnes
Mat. 5: 22, är den under namnet San-
kedrin kända öfverdomstolen i Jerusa-
lem, som af talmudisterna påstås vara
en fortsättning af Moses sjuttiomanna-
råd, 2 NI. 24: i; 4 M. II: x6, men
som historiskt ej framträder förr än
under Mackabeertiden (>de äldstes råd»,
gerusia, 2 Mack. 1: 10; 4: 44) och ej
nämnes med namnet synedrion förr än
vid Herodes tid hos Josefus. Sjelfva
namnet Sanhedrin, af det gr. synedrion,
vittnar om dess uppkomst under den
grekiska tiden. Denna domstol skilde
sig från äldre inrättningar af detta slag,
såsom Josafats öfverrätt, deruti att den
äfven hade en icke obetydlig förvalt
ningsrätt och tillochmed i viss man
framträdde som en politisk myndighet.
De grekiske Ptolemeerne, under hvilkas
välde Palestina kom efter den persiska
perioden, lemnade nemligen landets inre
styrelse heltochhållet åt inhemska myn-
digheter och åtnöjde sig med att deras
eget herravälde erkändes genom de år-
liga gärdernas ordentliga erläggande.
Sanhedrin bestod af öfversteprester, äld-
ste och skriftlärde. Till de första räk-
nades utom den tjenstgörande öfverste-
presten äfven sådane som förut varit
öfversteprester samt föreståndarne för
de olika prestklasserna, 2 Kr. 36: 14.
Enligt Talmud var medlemmarnes antal
70, med en president, en vice president
samt rättstjenare, Jh. 18: 22. Enligt
J osefus och N. T. var den tjenstgörande
öfverstepresten såsom sådan dess ord-
förande. Mat. 26: 3; Ap. 5: I7~ 7: 1;
23: 2 f. etc. Bland medlemmarne fun-
nos både fariseer och sadduceer, Ap. 5:
17, 34; 23: 6. Sina sessioner höll denna
domstol i en särskild sal, kallad Gazzit,
på en af tempelgårdarna; i trängande
fall i öfversteprestens palats, Mat. 26:
3. Den dömde isynnerhet i religions-
mål, der det gälde hädelse, affall eller
falsk lära, kanske äfven i statsförbry-
telser. Att dess myndighet i religions-
mål sträckte sig långt utom Judeen,
ända till Synen, synes af Ap. ~: 2.
Enligt Talmud förlorade Sanhedrin rätt
öfver lif och död 40 år före Jerusalems
förstöring, jfr Jh. 18: 31. Ovisst är
om det fortfor att finnas till efter den
tiden.
Det var detta Sanhedrin som för-
hörde och dömde Jesus, Mat. 26: 59 f.;
Mar. i~: 55; 15: i; det var inför det
som apostlarne stäldes för rätta, Ap. 4:
1, 1 5; 5: 2 1~ och som Stefanus vitt-
nade om Herren, Ap. 6: 12, 15.
Talmud talar äfven om mindre dom-
stolar med namnet Sanhedrin, åf 23
medlemmar, i städer med öfver 120
mv., samt domstolar af 3 ledamöter
som dömde i lättare mål; men Josefus
vet ej derom utan nämner blott om
underdomstolar af 7 medlemmar. Om
dessa underrätters befogenhet äro me-
ningar och uppgifter mycket olika.
Rådhus, gr. ~raitarion. 1. Det lat.
ordet pr~etorium som ursprungligen be-
tecknade fältherrens (eller prsetorns) tält

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free