- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XV. 1946 /
841

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Hermann Hesse: Bokens trollmakt. Översättning av Nils Holmberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKENS TROLLMAKT

Sådana exempel finns i hundratal. Man
märker att det andliga livet endast skenbart
är demokratiserat; skenbart tillhör ett
tidevarvs andliga skatter alla som har lärt att läsa,
men i verkligheten försiggår allt viktigt i det
fördolda och utan att märkas, och det tycks
någonstans under jorden finnas ett hemligt
prästerskap eller en liga av konspiratörer, som
anonymt från sina gömställen leder den
andliga utvecklingen, skickar sina med
sprängämnen för generationer framåt utrustade
budbärare förklädda och utan legitimation upp till
jorden och ombesörjer att den över sin
upplysning förtjusta allmänna opinionen ingenting
märker av den magi som bedrivs mitt framför
dess näsa.

is

Men även i trängre och enklare kretsar kan
vi dagligen iaktta hur utomordentligt
underbara och sagolika öden böckerna har, hur de
ibland kan utöva den mäktigaste
trolldomskraft, ibland kan göra gåvan osynlig. Diktarna
lever och dör, okända eller endast kända av ett
fåtal, och plötsligt kan vi efter deras död, ofta
först efter decennier, få se deras verk gå upp
i strålglans som om tiden inte existerade. Vi
konstaterar med förvåning hur den av sina
landsmän enhälligt avvisade Nietzsche några
årtionden för sent — sedan han för länge
sedan fullgjort sin mission hos ett dussin
andar — blir en älsklingsförfattare som går
ut i den ena upplagan efter den andra, eller
hur Hölderlins dikter över hundra år efter sin
tillkomst plötsligt berusar den studerande
ungdomen, eller hur efterkrigstidens Europa ur
den kinesiska vishetens uråldriga skatter
plötsligt upptäcker den oförliknelige Lao-tsi"; han
blir dåligt översatt och slarvigt läst och
verkar som ett modefenomen i stil med Tarzan
eller den senaste foxtroten, men har ett
oerhört inflytande på vårt andliga livs
produktiva skikt.

Och vi ser år efter år hur tusen och åter
tusen barn börjar skolan, formar de första
bokstäverna, bildar de första stavelserna, och
vi märker hur för flertalet av dessa barn
läskunnigheten hastigt blir något självklart som
inte uppskattas, medan andra år från år,
årtionde från årtionde häpna och fascinerade
utnyttjar den trollnyckel som skolan har skänkt
dem. Ty även om läskunnigheten i dag blir
allas egendom, så är det dock endast ett fåtal
som upptäcker vilken mäktig talisman som har
lagts i deras hand. Stolt över sin första
bekantskap med bokstäverna tillkämpar sig barnet
herraväldet över först en liten vers eller ett
språk, sedan en liten berättelse eller saga;
medan de icke kallade snart nog prövar sin
läskunnighet på tidningarnas nyhets- och
handelssidor, är fåtalet alltjämt som förhäxade av
de underbara bokstäverna och orden (som var
för sig en gång har varit ett underverk, en
trollformel). Detta fåtal bildar läsarna. De
upptäcker som barn i läseboken ett par dikter
och sagor, en vers av Claudius eller en
berättelse av Hebbel eller Hauff, och i stället för att
efter uppnådd läskunnighet vända dessa saker
ryggen, tränger de vidare i böckernas värld
och upptäcker steg för steg hur stor och
mångfaldig och lycksalig denna värld är! I början
betraktade de världen som en liten
trädgårdstäppa med en tulpanrabatt och en
guldfiskdamm nu förvandlas trädgården till park, till
landskap, till världsdel, till jordklotet; den blir
paradis och elfenbenskust, den lockar med
ständigt nya under, blommar i ständigt nya
färger. Och det som dagen förut syntes som
en trädgård eller en park eller en urskog, det
igenkänns i dag eller nästa dag som tempel,
som ett tempel med tusen salar och
tempelgårdar, där alla folks och tiders andliga
företrädare är samtidigt närvarande, ständigt
beredda att upptäckas på nytt och åter
uppleva den flerstämmiga mångfaldigheten i sina
uppenbarelseformer som en enhet. Och för

841

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:57:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1946/0857.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free