- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
145

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hedniska läran, således hemmastadd med föreställningen
om en född, på jorden vandrande och kroppsliga lidanden
underkastad gud; han skulle så mycket mindre ryggat
tillbaka för upptäckten, att Jesus vore Gud själf, som
han ju

klaring är behöflig. Så har biskop G. D. Björck i Job. 10:
28 30 funnit »ett exempel på Jesu lärosätt, huru han, när
åhörarna stöta sig på det, som var dem för starkt, gick lika-
som tillbaka, för att steg för steg föra dem uppåt,» samt »huru
han ville uppfostra sina åhörare att kunna fatta och antaga
hvad han i sin lärdom framställde». 1 en år 1872 utgifven,
mot detta mitt arbete riktad akademisk afhandling af prof.
A. F. Granfelt i Helsingfors, menar författaren, att alla de
ställen, hvari Jesus skiljer mellan sig och Gud, äro ackommoda-
tioner, gjorda af honom, i det han velat lämpa sig efter åhö-
rarnas fattningskraft och för handen varande åskådningssätt.
Och då Paulus, för att begagna prof. Granfelts egna ord, »stän-
digt gör den bestämda skillnad mellan bägge (Fadern och Kristus),
att han kallar Fadern ensam för Gud, men sonen eller Kristus
blott för Herre,» så tillbakavisar prof. Granfelt den logiskt rik-
tiga slutföljden häraf med följande ord: » Orsaken härtill är
ganska snart förklarad. Det är nämligen lätt insedt, att apostelen
sina utläggningar alltid skall och måste utgå från det all-
männa folkmedvetandet som grundval och ej, som man plär
säga, störta med dörren in i huset; men nu var ju Guds en-
personlighet en judendomens grundlära, insupen med moders-
mjölken, och därför naturligast så att säga äfven för aposteln
själf. Att uttrycket skulle bilda sig därefter var någonting
själffallet och dessutom (let enda lämpliga att skaffa gehör åt
det af aposteln framställda.» Ur samma synpunkt »förklarar»
professor Granfelt äfven Hebréerbrefvets utläggningar. - Med
tillhjälp af en dylik ackommodation kan man i nya testamentet
läsa bvad som helst, och dess innehåll står då väralöst mot
förutfattade meningar, de må vara hvilka som helst. Det är
själfva verket icke Jesus eller Paulus eller llebréerbrefvets för-
fattare, som här ackommodera sig efter sina åhörare, utan den
vördade professorn själf, som ackommoderar deras utsagor efter
sin dogmatiska uppfattning. Eller, om vi vilja nyttja uttryck
ur den Herbartska skolans psykologi: den dogmatiska f öre-
ställningskomplex, som behärskar föreställningsområdet hos den
krade förf., apperciperar de genom nya testamentets utsagor
uppstående föreställningsmassorna så, att den förra omgestaltar
de senare efter sig själf. Den ärade motståndaren har på detta
ställe förgätit, att Paulus var företrädesvis icke de monoteistiska
Bibelns lära om Kristus. lo

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free