- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
495

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig djupt in i Gehenna, där hans sista dager ej försvinner
förr än i den yttersta förtappelsens natt. Ett ställe, som
häraf erhåller sin förklaring, är 1 Kor. 3: 12 ff., hvilket
talar om de lärares öden, hvilka medan de förkunnade
evangeliet på jorden, visserligen byggde på den rätta
grundvalen, Jesus Kristus, men på denna grundval uppförde
en byggnad af förgängliga ämnen, som icke kunna uthärda
domens pröfningseld. Hvarje sådan lärare skall vid
människans sons tillkommelse dömas så, att han lider skada
(~~xtw~z:~u) och dock frälses, men detta likväl på samma
sätt som medelst eld (~u:w:
Det straff, som följer dessa lärare in i frälsningens
rike och varder dem till luttring, kännetecknas här af Paulus
på ett sätt, som manar till jämförelse med Gehennastraffen.
Uttrycket hänvisar tillika på föreställningen om elden som
reningsmedel, men som ett pröfvande och pinande sådant. Också
genomgår denna föreställning hela skriften. I förhållande
till det onda framställes Gud själf som en plågande och
förtärande eld. Herren Jesus skall uppenbara sig i lågande
eld (2 Thess. 1: 7-8 m. fl.), och denna samma eld skall pröfva,
hurudant hvars och ens verk är (1 Kor. 3: 13). Johannes
döparen förkunnar, att Messias skall döpa i helig ande och i
eld (Matt. 3: 11; Luk. 3: 16), i helig ande de botfärdiga, i
eld de obotfärdiga. Helig ande och eld äro de båda sidorna af
den messianska lustrationen. Till slut skall den af så många
synder fläckade jorden förgås i eld, och ur denna en ny jord
uppstå, på hvilken rättfärdigbet bor.
Då Johannes talar om döpelse i helig ande och eld,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0495.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free