Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XXI. Metafysisk transscendens. Kategorien väsen - Väsensbegreppet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
624
heten blott är en imaginär och objektivitetslös föreställning kan
hafva någon anledning till en dylik invändning. Men vi stå
icke på en dylik orimlig ståndpunkt, utan anse fastmer att
teorien om den transscendenta värkligheten såsom ett system af
substantiella enheter eller subjekt besitter en icke ringa grad af
objektiv giltighetSubstans och väsen äro följaktligen ej
hvarandra motsägande begrepp (om de ock äro hvarandra motsatta).
Kunde man besvara ofvan formulerade fråga hade man alltså visserligen
icke löst det metafysiska väsensproblemet i dess helhet, men dock
i någon mån eller partielt.
Begreppet "ting i sig" — för att till sist beröra detta 2 —
är oafsedt de skiftande betydelser det äger i Kritik der reinen
Vernunft — ingenting annat än väsensbegreppet, uttryckt ur
en viss formell synpunkt. Det senare är egentligen ett absolut
begrepp innehållande tanken om hvad något är i och för sig eller
i sin adekvata egenbestämdhet. Just denna formella grundegenskap
hos väsendet att, hvad och huru det i öfrigt än må vara och
förhålla sig, utgöra en realitet i, för och genom sig själf, pointeras, om
ock ej medels något fullt träffande språkuttryck, med termen "ting
i sig"3. Väsen och ting i sig äro alltså samma hela, sedt endast
ur olika synpunkter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>