Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Kyrkans magi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
än en samvetsgrann kyrkans tjänare var fördenskull
betänkt på medel att bringa det räddande vattnet i beröring
med fostret, innan det kommit i dagsljuset. Dock blef
detta försiktighetsmått icke kyrkligt bruk. Dopvattnets
kraft är större än vattnets i dammen Bethesda, som
helade endast kroppsliga bräckligheter. Dopet räddar
millioner själar från afgrunden. Förutseende sådant hade
den af listiga anslag uppfyllde djäfvulen redan före
kristendomens uppkomst beslutat neddraga och håna detta
mäktiga sakrament; han gjorde, såsom Tertullianus klagar,
per anticipationem en kopia af detsamma uti de af honom
stiftade Mithras-mysterierna, hvilka äfven i andra stycken
oblygt härma kyrkans hemligheter.
I döpelsen samverka med vattnet andra af prästen
helgade medel: oljan, saliven (som prästen efter besvärjelsen
spottar på barnet, och hvars kraft framgår af
Marc. 7: 33), saltet[1], mjölken och honungen[2]. Därtill
komma korstecknet och besvärjelsen, som ur barnet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>