- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 15. Kromat - Ledvätska /
13-14

(1911) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kronberg, stad - Kronberg, Johan Julius Ferdinand, målare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Kronberg

Kronberg [krån-], stad i preussiska
reg.-omr. Wiesbaden (Hessen-Nassau), ligger på
Taunus, s. v. om Homburg, omgifvet af frukt- och
kastanjeträdsplanteringar, samt drifver betydande
handel med frukt och fruktträd. 2,967 inv. (1905). I
K. finnes ett tyske kejsaren tillhörigt slott,
där Edvard VII och Vilhelm II möttes 15 aug. 1906,
samt n. om K. slottet Friedrichshof, som byggdes 1889
för tyska kejsarinnan Friedrich. I närheten ligger
kurorten Kronthal, med kallvattenkuranstalt och
järnhaltiga mineralkällor.
(J. F. N.)

Kronberg, Johan Julius Ferdinand, målare, f. 11
dec. 1850 i Karlskrona, kom 1863 till Stockholm,
började 1864 teckna i konstakademiens principskola
och blef 1865 uppflyttad i antikskolan. Hans lärare
blefvo J. C. Boklund, A Malmström och en kortare tid
J. Höckert, hvars konst på honom utöfvade mycken
inverkan. 1868 målade han prisämnet Johannes i
öknen och vann 1870 k. medaljen för Gustaf Vasa
mottager bibelöfversättningen. Under väntan på
resestipendium målade han Ebba Brahe vid fönsterrutan,
åtskilliga smärre genre- och landskapsbilder i olja
och akvarell (Kyrkstöten, köpt af Karl XV, I Nacka
kapell m. fl.) och 1873 den lifligt komponerade
akvarellen Marknadsscen på 1500-talet med Erik XIV
och Karin Månsdotter som hufvudpersoner. S. å. erhöll
han statens resestipendium, besökte under idkande
af studier Köpenhamn, Paris och Düsseldorf (bland
arbeten från denna resa Page, insomnad bland blommor
och Kalkonvakterska) samt slutligen München, där
han slog upp sin ateljé 1874. Där utförde K. 1875
sitt första betydande verk, Jaktnymf och fauner
(Nationalmuseum). Den ungdomligt blodfulla och
lifskraftiga taflan vittnade om en koloristisk
djärfhet i anslaget, som var något helt nytt i
den tidens försiktiga svenska måleri, och om en
skicklighet, en bravur, som öfverträffade allt,
hvad svenska konstnärer då kunde framvisa. Efter
fullbordandet af "Jaktnymfen" hösten 1875 reste
K. till Venezia, där han under ett par månaders
tid egnade sig åt studiet af de gamle mästarna och
lade grunden till den samling af utmärkta kopior
och färgskisser efter de gamle, hvilken han under
årens lopp alltmera ökat. Återkommen till München,
grep han sig an med en ny stor uppgift, och under
loppet af år 1876 fullbordades den stora behagfulla
allegorien Våren - vårens gudinna bäres genom luften
på en storks rygg och omges af amoriner och putti. I
München målade K. bl. a. ett porträtt af H. Ibsen
(1877). Åren 1877-89 var K. bosatt i Rom, med undantag
af en resa 1878-79 till Egypten och Tunisien. I
Rom målades Amorin (1878. Nationalmuseum), Backant
(1881, raffinerad i färgval och färgbehandling),
samma motiv varieradt i akvarell (1882, Fürstenbergs
testamente, Göteborgs museum), Sommaren och Hösten
(s. å., sidostycken till den redan nämnda "Våren",
som nu ommålades, stämd i en ljusare, mera blond
färgton, se fig., hvarjämte vårgudinnan fick en annan,
yngre typ), Kleopatras död (1883) m. fl.

[J. Kronbergs oljemålning Våren (efter ommålningen).

Drömmen (s. å., en amorin hviskar i örat på en slumrande flicka
i 1700-talsdräkt, scenen förlagd till Drottningholms
park) och På födelsedagen (en skrattande ung flicka med
en bukett i en dörr, 1884) målades under konstnärens besök i
Stockholm dessa båda år. David och Saul (Rom 1885,
Nationalmuseum, se pl. till art. David) betecknar ett
omslag i K:s uttryckssätt - hans tidigare ungdomliga
lust för koloristisk must och yppig rikedom har nu
öfvergått till en lugn, stillsam hållning och ett
enkelt, mera monumentalt behandlingssätt. Närmast
följa nu de båda motstyckena Romeo och Julia på
balkongen och i grafhvalfvet (1886), den stora duken
Drottningen af Saba (1888) samt Hypatia (1889). Samma
år flyttade K. hem till Stockholm. Han hade blifvit
led. af konstakademien 1881 och vice professor 1885,
blef ord. professor 1895, men begärde afsked från
denna befattning 1898. Han utförde på beställning af
Oskar II 1890

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:30:51 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfbo/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free