- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 17. Lux - Mekanik /
1349-1350

(1912) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mayr ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1349

Mazéres-Mazuranic

1350

vis: "Anda och konst". Genom testamente 1841
och tillägg därtill 1846 förordnade M., att
hans dyrbara samling af musikinstrument och
musikalier m. m. skulle tillfalla Mus. akad. (se
Mazerska kvartettsällskapet). M. var god amatör
på flera instrument och förfärdigade äfven själf
stråkinstrument.

2. Karl Peter M., den föregåendes halfbroder,
målare, f. 1807 i Stockholm, d. 1884 i Neapel,
blef i unga år elev vid konstakademien, visade
håg och anlag för skulptur, men blef målare, togs
om hand af Hasselgren, fick flera belöningar och
deltog i utställningarna. 1825 åtföljde han sin
fader till Paris, studerade där på Gros’ ateljé,
blef sedermera biträde hos läraren och fick både
teckna upp och måla på hans historietaflor. Vid 1830
års revolution stred M. på barrikaderna; han utförde
sedan en mängd blyertsskisser till målningar, som
aldrig blefvo utförda, med motiv från gatstrider i
Paris. 1833 begaf han sig till Italien och kom hem
1835. I konstakademiens utställning 1836 deltog han
med 25 porträtt i olja. I Finland, där han vistades
1837 ff., blef han mycket anlitad, målade bl. a. 1837
ett i uttrycket mycket förtjänstfullt porträtt
af./. L. Runeberg (beställdt af österbottniska
studentafdelningen). Han besökte äfven Petersburg
och Moskva. Efter återkomsten till Stockholm hade
M. svårt att draga sig fram på sin konst, hvarför
han slog sig på fotografi. (Han utgaf 1864 Handbok
i fotografi.) 1876 begaf han sig till Paris, och
därifrån flyttade han 1878 eller kort därefter till
Neapel. M:s porträtt hade sin styrka i den kraftiga
teckningen och i uttrycket, medan färgen var tung
och saknade måleriskt lif. Hans yppersta porträtt
torde vara den i karakteristikens skärpa öfverlägsna
bilden af K. J. L. Almquist (1835, i Nordiska
museet); det är ej det enda Almquistporträtt, som
M. målat. Ett porträtt af konstnärens moder eges
af Nationalmuseum. Bland andra af M:s porträtt må
nämnas A. F. Lindblad (Gripsholm), Karl Wahlbom
(litograferadt af K. 0. Cardon) och Janne Hazelius
(alla dessa från omkr. 1836) samt Per Krafft
d. y. (från den senare vistelsen i Stockholm,
omtaladt som förträffligt). Jfr J. Ahrenberg,
"Människor som jag känt", d. l (1904). _
1. Ad. H-n. 2. G-gN.

Mazéres [-sär], Edouard Joseph E n n e-m o n d, fransk
teaterförfattare, f. 1796, d. 1866, författade dels
ensam, dels som medarbetare ett större antal lustspel,
bland hvilka flera rönte stor framgång: Le jeune
mari (1826; "Den unge gifte mannen", uppf. 1828),
L’onde d’Amérique (1826), La quarantaine (1827;
"Quarantainen", uppf. s. å.) och Le charlatanisme
(1828; "Charlatane-riet", uppf. 1846), de tre
sistnämnda i förening med E. Scribe, samt L’enfant
trouvé (1824) m. fl. i förening med Picard. M:s valda
arbeten kallas Comédies et souvenirs (3 bd, 1858).

Mazerska kvartettsällskapet [masärska] i Stockholm
leder sitt ursprung från det s. k. "Bolaget
på Djurgården", som 1823 bildades af J. Mazer
(se denne) med ändamål att hufvudsakligen utföra
violinkvartetter. Genom testamente öfverlämnade Mazer
bl. a. till Mus. akad. i Stockholm 4,000 rdr b:ko med
villkor, att genom akademiens försorg ett sällskap af
musikamatörer och konstnärer bildades för utöfvande
af kammarmusik. Sällskapets led-

ning anförtrodde M. åt fem amatörer,
justitieborg-mästaren J. A. Biörck, öfverinspektoren
J. Falken-holm, brukspatronen A. Michaelsson,
bankosekreteraren A. Bergström och instrumentmakaren
K. V. F. Otto, hvilka "herrar täcktes benäget invälja
flere ledamöter". Kvartettsällskapet sammanträdde
första gången 13 jan. 1849 i Mus. akad. Utom Ma-zers
ofvannämnda donation har sällskapet till tryggande af
sitt ekonomiska oberoende fått emottaga af brukspatron
A. Michaelsson 3,000 rdr, af f. d. sekreteraren i
Kammarkollegium K. J. Hassell 20,000 kr., af herr
Axel Tamm 3,000 kr., af herr M. Davidson 5,000
kr. och af v. häradshöfding D. A. T. Westman
1,000 kr. Sällskapets sammanlagda fonder uppgå
1912 till öfver 50,000 kr., och sällskapet eger
dessutom instrument, musikbibliotek m. m. till ett
brandförsäkradt värde af 20,000 kr. Ledamöternas
antal, som 1863-64 var 30, är f. n. (1912)
120. Sällskapets verksamhet präglas af ett lefvande
intresse för det ideella mål, som är dess syfte,
och som amatörsällskap har sällskapet uppnått
en rangplats inom kammarmusikens område. Till
femtioårsfesten 1899 utgafs en minnesskrift,
"Mazerska kvartettsällskapet. Ett femtioårsminne",
och präglades en medalj med stiftarens bild och den
latinska devisen: "Musica coelestis dulce lenimen
laborum" (Den himlaburna tonkonsten är en ljuf
hugsvalelse under lifvets mödor), som var Mazers
valspråk. Redogörelse för sällskapets verksamhet
under 10-årsperioden 1899-1909 finnes uti "Minnesord"
vid högtidlighållandet af sällskapets sextioårsdag.
Ad. H-n.

Mazkir. Se David, sp. 1437.

Mazowsze, polska namnet på M a s o v i e n (se d. o.).

Mazuranic [mazjura7nitj], kroatiska författare. 1. A n
t un M., f. 1805 i Novi, d. 1888, först privatlärare,
sedan gymnasielärare i Agram, därefter direktor i
Fiume, var en af de äldste nykroatiske författarna
och en af förkämparna i den "illyriska rörelsen". Han
utgaf en öfversikt af den fornkroa-tiska litteraturen
(1855), kroatisk grammatik (1859), illyrisk läsebok
(1856, med biträde af Mesié och Weber), ombesörjde
upplagor af äldre författare och lämnade bidrag
till åtskilliga tidskrifter. - 2. Ivan M., den
förres broder, f. 1814, d. 1890, ej mindre ifrig
främjare af den illyriska idén, uppträdde först i
Gajs "Danica", ersatte (1844) i Gunduliös berömda
hjältedikt "Osman" de två förlorade sångerna
(14:e o. 15:e) och grundlade därigenom sitt rykte
som den nyare kroatiska litteraturens förnämsta
skald. Hans hufvudverk är Smrt Smail-Age Cengijica
(Smail-Aga Tjengitjs död, 1846; öfv. till sv. 1892 i
"Finsk tidskr." af A. Jensen, till ty. 1874 samt
till ry., po., tjech.). Det är utgifvet både med
latinsk (kroatisk) och ky-rillisk (serbisk) skrift
och pryder sålunda båda litteraturerna. Det är en
hjältedikt i 5 sånger, som i utmärkt folkepisk stil
skildrar en historisk tilldragelse från år 1840 under
stridigheterna mellan kristna och muhammedaner i
Hercegovina och Montenegro. I 1848 års tilldragelser
deltog han bl. a. genom broschyren Hrvati magjarom
(Kroaterna till magyarerna; äfven utg. på ungerska),
hvari han tillbakavisade de ungerska anspråken. I
statens tjänst blef M. generalpro-kurator (1850)
och var 1873-80 ban af Kroatien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:46:43 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfbq/0705.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free