- Project Runeberg -  Nordisk revy för litteratur och konst, politik och sociala ämnen / Årg. 3. 1897 /
303

(1895-1899) With: Erik Thyselius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Indisk och europeisk spiritualism, af Zeaeddin Akmal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

303

det enda vi besitta i högre grad än de öfriga varelserna.
Skillnaden mellan den indiska och den europeiska
civilisationen beror till största delen på den olika uppfostran;
indierna hafva nämligen i främsta rummet sysselsatt sig med
utbildandet af sina inre, europeerna med utbildandet af sina
yttre egenskaper. Den jn diska undervisningsmetoden ger
sina adepter blott föga ledighet till tid och tankar för
sysslandet med sociala och politiska frågor; därför hafva de i
detta afseende stannat efter sina europeiska rivaler, men
kunna till gengäld framvisa män, hvilka man i Europa
skulle anse för öfverjordiska väsen, så omfattande och
underbara äro deras kunskaper på det spiritualistiska
området.

Eör att icke i det följande förvirra mina läsare genom
återupprepandet af ordet “spiritualism“, vill jag försöka
gifva dess definition i orientalisk mening. Spiritualism är
läran om våra osynliga krafters, såsom elektricitetens,
magnetismens o. s. v., verksamhet, och om de synliga
verkningarna af dessa hemliga makter. Genom de europeiska
skriftställarnes okunnighet erhöll denna vetenskap i västerns
språk intet mera passande namn än “spiritualism", hvilket
ord härleder sig från det latinska “spiritus", som betyder
ande eller spöke; däraf kom det sig, att den fick rykte för
att befatta sig med dylika ting.

Som österländingarna ständigt behandlat denna
vetenskap hemlighetsfullt, blef dess namn aldrig ett i
hvardagslag användt ord i Indien; men de, som där sysslade med
den, kallade den “Bhèd“, hvilket betyder “hemlighet".
Araberna, hvilka införde ’ denna vetenskap hos sig, hade
ett liknande namn på den, “Hm Algeb“ (“hemlig vetenskap“).
De ortodoxe muhammedanerna tillskrefvo blott gud ensam
kunskap i “Hm Algeb“, hvarför detta ord i deras skrifter
förekommer i en annan betydelse. Vi veta mycket litet
om ursprunget till denna vetenskap, med undantag af att
den före den kristna tideräkningen praktiserades i Indien,
hvarom “Yoga“-skrifterna bringa bevis. Dessa skrifter hålla
för närvarande på att öfversättas på de modärna språken
och utgöra det egentliga trosunderlaget för de europeiska
spiritualisterna, hvilka vid hvarje tillfälle öppet anföra de
gamle författarnes ord för att gifva sina egna läror
vederbörligt eftertryck; men vi modärna indier, som befatta oss
med själfva ämnet, äro af den åsikten, att de personer,
som skrefvo om “Yoga“ och dylikt, icke voro de samma
som praktiskt utöfvade det, och att deras arbeten därför
äro fnlla af öfverdrifter och osannolikheter. Icke mindre
än omkring tiondedelen af vår litteratur är ägnad åt detta
ämne; men hvad värdet af dessa skrifter beträffar, kan jag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:09:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordrevy/1897/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free