- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
53

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Bland gamla porträtt. Några anteckningar från Gripsholm. Af Georg Nordensvan. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BLAND GAMLA PORTRÄTT.

5 I

tvifvelsutan de yppersta porträtter, någon
svensk hand hittills målat».
Representanten för bondeståndet står där
tänkande och allvarlig, och alis ej sedd
ofvanifrån, som’ de bönder från äldre
tider vi stött på i samlingen. Anders
Mattsons jovialiska frimodighet är en
smula understruken på det KrafTtska
porträttet, och nog har han något af
operettbonde, och Ehrenstrahl gaf
»herredagskarlen» Per Olsson ställning och
uttryck af en ödmjuk supplikant.

I det stort hållna porträttet af
Rosenstein hälsar oss Breda från Gainsborough,
och i flera porträtt af rödlätta herrar
hälsar oss Sandberg från Breda. Krafft
d. y. är solid och ointressant i det stora
porträttet af Karl XIII på tronen, karg
och smutsig i färgen men kraftfull —
det är intet försök till vitz — i det lilla
porträttet af kronprinsen Karl August.
Man kan säga, att han gjorde det mesta
möjliga för att förläna den obetydlige
prinsens borgerliga, nästan komiska yttre
ett heroiskt drag.

Nu komma herrarna i trånga rockar
med stela höga kragar, ett par generaler
frän fänrik Ståls dagar uppträda i
ofantliga trekantiga hattar, slängkappan
draperad öfver skuldran, sabel i hand.
Gustaf IV Adolf och hans sköna gemål ha
slutat vandra i Haga, där residerar nu
Karl Johan, och kring honom gruppera
sig kronprinsen Oscar i hästgardets
guldsmidda uniform med sin vackra
hvitklädda gemål och sina barn, sönerna i
sammetshattar och sidenbyxor, den lilla
slätkammade dottern i mamelucker,
tillknutna om vristerna.

Med Sandels och Adlercreutz afslutas
de svenska hjältarnas rad. Som en
påminnelse om Sveaborg sitter Suchtelen

uppe i ett af smårummen på vinden.
Men tidens bästa svenska diplomattyp,
Hartmansdorff, har flyttat från
Gripsholm till Nationalmuseum för att
representera O. J. Södermarks porträttkonst.
En modern generalstyp, Lefrén, i sin
banala uniform, med epåletter och
guldgaloner, banalt målade, representerar i
stället det unga Sverige bland
gengångarna i svenska galleriet. Romantiken
företrädes af de unga skalderna Böttiger
och Nicander i slängkappor och med
drömmande miner. I ett afsides rum har
man stängt in den trumpne Braun, och
jämte Fahlcrantz representerar Boklund

— ett solidt porträtt, måladt af Perséus

— konstnärsvärlden, medan Eichhorn,
målad af Södermark d. y., representerar
konstforskningen men knappast godt
modernt svenskt måleri. Tyvärr är också
Karl XV, som ändtligen fått sin plats i
audienssalens kungaräcka, ett mer än klent
konstverk — porträttet af drottning
Lovisa är då mera otadligt.

* *

Gripsholms-galleriet — för
närvarande 1,783 nummer starkt — erbjuder
en historisk repetitionskurs i bild. Den
börjar med Karl Knutsson i sin gyllene
kungaskrud och slutar med Karl XV i
husaruniform. Man får resa långt utom
vårt lands gränser för att finna en
porträttsamling af motsvarande omfång och
intresse. Den är fängslande ur historisk,
ur konstnärlig, ur fysionomistisk och
psykologisk synpunkt. Den utgör en
nationalskatt, som måste vårdas med
kärlek och omsorg och som bör
fullständigas med urskiljning och med
konstkänsla.

September 1901.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free