- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
670

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Musikrevy. Af Karl Valentin. Med 12 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

<568

karl valentin.

verkan var scherzot, i hvilket tonsättaren
åstadkommit en konstnärlig imitation af
naturljud, så stämningsfull, konstnärligt lyckad
•och hela satsen igenom konsekvent
fasthållen, som ej ofta i musiklitteraturen.
Dess målning af vinden, som stigande och
fallande susar och blåser i växlande tonfall
och samklanger, torde ej snart förgätas.
Den entusiasm, som framträdde i
Brüssel-bvartettens utförande af denna deras
landsmans skapelse, röjde sig ej mindre i
tolkningen af de äldre och nyare mästares
Terk, af hvilka dess repertoar upptog ett
rikt urval.

Äfven de danska konstnärerna fröken
Karen Bramsen och herr Henry Bramsen,
hvilka nyligen konserteiat, voro förut kända
härstädes och tillvunno sig ånyo ampelt
■erkännande för musikaliskt utförande och
teknisk förmåga. Deras soaréer, vid hvilka
herr Stenhammar med känd talang
medverkade, gåfvos tillsammans med en
äfvenledes dansk sångerska, fröken E. Beck,
som visade sig vara i besittning af en stor,
kraftig och omfångsrik, men också, efter
ett åhörande att döma, rätt kall och hård
stämma. Hennes sång och föredrag
vittnade om allvarsamma studier, utan att dock

äga den sympati och omedelbarhet, som i
högre grad förmår fängsla och värma.

Af öfriga främmande sångerskor
förtjänar i främsta rummet att nämnas
fröken Marta Sandal, hvilken tillsammans med
fröken Rose Relda gaf tre konserter. Den
sistnämnda, som äfven uppträdde som gäst
å kgl. teatern, utmärkte sig genom en
synnerligen utvecklad och säker sångkonst,
särskildt i fråga om kolorerad sång, i
hvilken renhet, snabbhet, jämnhet och
noggrannhet voro hardt när ofelbara.

fröken Sandals styrka låg mera i
föredragets intensitet och stilfullhet. I en all-

deles ovanligt hög grad visade hon sig äga
förmågan af att framkalla och alltigenom
fasthålla en stämning och att låta både dikt
och ton besjälas af varm känsla. Hennes t
repertoar upptog företrädesvis den nyare
skandinaviska och tyska sångkompositionen,
därvid äfven svenska tonsättares var
företrädd. Friska, till och med jublande sånger
förekommo väl däribland, kraftiga och
klangfulla accenter saknades ej heller. Men med
förkärlek tycktes fröken Sandal välja mera
vemodiga sånger, åt hvilka det dämpade
föredraget med ett gärna användt
pianissimo gaf något särskildt fängslande och in-

Fot. E. Fabronitls, Bruxelles.

BRüSSELKV ARTETTEN.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0730.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free