- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
314

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Orrefors och den svenska glaskonstens renässans. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ho lger Ny blom

fors komponera hedersgåvor och
praktpjäser av alla slag. Bland annat har han
på senare tid tecknat en del höga skålar
på fot samt urnor med lock, avsedda till
hedersgåvor, sparsamt dekorerade med
stiliserade blommotiv och försedda med
festföremålets monogram eller vapen, eleganta
pjeser, värdiga pendangertill vad
Rörstrands-och Mariebergsfabrikerna under 1700-talet
levererade till Sveriges aristokrati.

Att här i detalj genomgå allt vad som
på Orrefors under dessa år av renässans
för vårt lands glastillverkning utförts av
förträfflig vardags- och lyxvara tillåter ej
utrymmet. Bilderna få tala där texten
tiger. Jag vill blott bland allt vackert
framhålla den första pjesen i stora mått,
en mäktig urna med lock, tecknad av
Gate till kappseglingspris, där särskilt
överdelen med förnäma proportioner och
en måttfull, väl avvägd dekor av figurala
och ornamentala detaljer är osedvanligt
nobelt formad.

Det märkliga med allt det graverade
Orreforsglaset, stort som smått, är att det
dekorativa är resultatet av två människors
arbete: konstnärens och gravörens. Lika
mycken beundran som man måste skänka
idéernas upphovsmän, lika mycket är dessas
förverkligande på glaset av imponerande
art, där varje konstnärens intention i minsta
detalj följes och utföres av den
beundransvärde gravören.

Orrefors’ namn är nu känt ej blott här
i landet utan långt utanför dess gränser.
Genom utställningar 1917 å Liljewalchs
konsthall och 1921 i Nordiska kompaniets
ljusgård har brukets anseende som bärare
av praktiska och vackra, modernt sunda

idéer blivit befästat hos oss. I Norge ha
utställningar i Bergen och Kristiania givit
vårt grannland en idé om en sida av vårt
svenska konsthantverk, och i London har
genom Slöjdföreningens och intendenten
Erik Wettergrens försorg intresset för
Orrefors och svensk glaskonst genom
utställning och föredrag blivit väckt. I
tidskrifter i England och Italien — The
Studio och Dedalo — ha Orreforsglasen
varit föremål för smickrande omdömen,
ja, ända från ett konstens utpostland i
fjärran östern, Japan, ha intresserade
förfrågningar om Orreforstillverkningen
försports. Vad var då naturligare än att när
Stockholms stadsfullmäktige i juni månad
förra året skulle återgälda sina kollegers
i Paris besök och därvid avlämna ett
synbart bevis på tack för gästvänskap, att
de som hedersgåva medförde en pjes från
vår just nu främsta konstindustriella
tillverkningsort, Orrefors. Det resulterade i
det åtminstone till dimensionerna mest
monumentala stycke konstglas, som hittills
framställts vid bruket, en av Simon Gate
komponerad prakturna i tre delar — fat,
skål och lock — rikt dekorerad med
heraldiska emblem, figur- och djurmotiv. På
samma gång elegant och imponerande,
stilstark och ändå modernt levande i
detaljer, tekniskt briljant utförd, lär den på
mottagarna ha gjort det allra kraftigaste
intryck. Vi få hoppas att den storslagna
pjesen, som på ett mästerligt sätt visar
glaskonstens höga ställning på Orrefors,
måtte uppmärksammas där den får sin
varaktiga plats — om å Hotel de Ville
eller i Louvren: — av alla vänner av konst
och framför allt av svensk konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1923/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free