- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
453

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Renässanstidevarvets nederländska målarkonst. Det nationella och det europeiska. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Renässanstidevarvets nederländska målarkonst

En kardinal framställd som den hel. Hieronymus.
Oljemålning av Quinten Matsys’ skola.
I Nationalmuseum.

sammansmälter med det gamla och
fäderneärvda. Det må så vara, men någon
originell skaparkraft, som vi bruka fordra
hos konstnärer, som av historien höjas
på skölden, äger han icke, så vitt vi nu
kunna döma av de bevarade verken.
Han är ingalunda, för att använda ett
uttryck av Dürer, »inwendig voller
Figuren ». Vi veta för övrigt, att den
fan-tasibegåvade nürnbergaren beundrade sin
kollega, men det gällde nog mest vissa
sidor i hans konst. Trots ali artistisk
känslighet erbjuder Matsys exemplet av
en vacklan åt olika håll. Ett av hans
mera bekanta realistiska verk, »Växlaren
och hans hustru» (fr. 1514) i Louvren,
förebild för flera andra likartade bilder,
erbjuder icke något så slående och
originellt, fast samtiden tyckes med glädje
accepterat motivet.

Denna oförmåga av fantasi, av origi-

nellt skapande är, måste man säga,
något ej blott för den ene eller andre, utan
ett för de nederländska målarna vid
1500-talets början allmänt betecknande
drag. Den är ett tidsfenomen. Det är
tröttheten, den inre tomheten, som gör
dem mottagliga för inflytelser från när
och fjärran. Den ärvda tekniken lever
ännu, men formförrådet nötes ut, och det
andliga innehållet schabloneras i stelnade
fraser. Man har ingenting mera på hjärtat
att säga än vad som sagts otaliga gånger
förut på ett vida bättre sätt. Det är däri
vi torde böra söka den förnämsta
grundorsaken till stilupplösningen och
stilförvandlingen.

II.

11 a lien is e ringen

Man kan även hänvisa på vissa i
tiden liggande gynnsamma anledningar

453

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0501.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free