- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionionde årgången. 1940 /
309

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Teateraaret i København. Danske Fiaskoer. Gode og daarlige Instruktører. Af Harald Mogensen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

T e at er a ar et i Köbenhavn

Else Skouboe o g Mogens Wieth i den moderne o g den bibelske

Del af »Judith».
Det Kgl. Teater.

Fot. H. /. Afydtskov.

Theresa og Juans Moder forenet i een
Kvindeskikkelse, og hun frelser Don Juan ved sin
Kærlighed. Han bliver frelst, ikke fordi han
elskede, men fordi han blev elsket. Synder
og Helgen er saaledes et Stykke baade om
Das Ewigweibliche og om Det evigt mandlige.
Der er smukke Passager deri, ogsaa enkelte
dramatisk virkningsfulde. Det indeholder
skønne Replikker i rytmisk Sprog, ogsaa
dybsindige Tanker trods den haardhændede
og lidt naive Allegoriseren.

Men som Teaterstykke er det umuligt.
Den store, engelske Dramatiker, T. S. Eliot
skrev om det poetiske Drama: Det poetiske
Drama er tit bygget over en ufordøjet Idé
eller Filosofi, en Idé-Følelse. Dette uafklarede
er ofte et Forsøg paa at afhjælpe Strukturens
Mangler ved Hjælp af en paastaaet »indre»
Struktur. Men Hændelsernes Struktur er
den vigtigste af alle. — Teaterkritikeren
Svend Borberg har vist af og til skrevet
noget lignende. Men Synder og Helgen mangler
en saadan Hændelsernes Struktur. Det
bevæger sig ikke af Stedet i den Forstand at

det hele Tiden variere det selvsamme Tema,
som ogsaa Serenademusikken gør det, der
slynger sig gennem de vekslende Optrin for
dog at bringe lidt musikalsk Underholdning
ind i Ordflommen. Der tales Gang paa Gang i
Sceneregien om, at Personernes Placering,
Situationsbilledet skal ligne en Pietà, et Maleri
af EI Greco og andre. Akterne i Synder og
Helgen er ikke dramatiske Optrin, men
stille-staaende Tableauer. De hører hjemme hos den
forstaaende Læser i Lænestolen, ikke i
Teatrets larmende, livfyldte Verden.

Spilles kan den Slags Stykker ikke. Der ses
mange daarlige Stykker med gode Roller.
Men »Synder og Helgen» er ikke daarlig paa
den Maade, at det har gode Roller. Det giver
ingen Muligheder for Samspil, for
Karakterspil. Skuespillerne deklamerede de ordrige
og tit ordskønne Tirader. En enkelt af dem,
Thorkild Roose, skabte en Skikkelse. At
Else Skouboe, Valdemar Møller, Clara
Pontoppidan, Rasmus Christiansen medvirkede,
noteres, fordi deres Kroppe i 1500-Tallets
maleriske, spanske Dragter gav dette Rønt-

309

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1940/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free