- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
406

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Till 700årsminnet om Snorre Sturlason. Av Fredrik Paasche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fredrik P a a s c h e

Olav Trygvasons saga. Håkon Jarls skibe i natteleje.
Erik Werenskiold.

sukkende tok farvel med hedendommen.
Det er tydelig, stundom bare altfor tydelig,
at de islandske skaldene vedblev å minnes;
for sin konservative kunsts skyld, om ikke
for annat, måtte de pröve å holde ved liv
kvadene fra hedensk tid.

Det er heller ikke sikkert, tross Hallfreds
hjertesukk, at minnet om »våre forfedres
staselige kunst» var alvorlig truet av den
kristne mission. Islandsk kristningshistorie
er ulik all ånnen. I Norge stod det en
langvarig kamp om den nye læren, i
Sverige en ennu langvarigere; på Island hadde
de kristne missionærene knapt begynt
sin virksomhet, för Altinget — for fredens
skyld — lovfestet kristendommen. De
fremmede forkynnere som på iooo-tallet
skulde arbeide blandt de nyomvendte,
fikk det altså forholdsvis trygt og fredelig,
de blev ikke egget til fanatisme på vegne
av troen og har vel heller ikke havt så lett
for å komme den hedenske dikt-arv på
sporet, utlendinger som de var.

Det kom ikke mange av dem, Island lå
langt borte og fikk ikke prester nok til
sine kirker. Men savnet blev avhjulpet.
I hedensk tid hadde landets hövdinger

förestått helligdommene; og av mange
grunder, ökonomiske og maktpolitiske,
måtte det friste dem å fortsette med det i
kristen tid — såsnart skje kunde.
Begynnelsen gjorde Gissur Hvite, hövdingen som
hadde fört kristendommens sak til seier
på Altinget; han satte sin sön Isleiv i
tysk klosterskole. Isleiv kom hj em som prest;
siden fikk han biskopsvigsel, og nu gav
»hövdinger og gode menn» sine sönner i
lære hos ham og lot ham prestevie dem.
Ved år iioo var de fleste av stormennene
på Island skolelærte og presteviede.

Og her, i den lange rekken av slike som
på én gang var hövdinger og prester,
finner vi menn som er velkjent fra
litteraturhistorien. Det er Ingemund Einarsson,
som kunde fortelle sagaer og citere skalder,
han var selv »en god skald». Det er Sæmund
Frode, som forfattet et arbeide om Norges
förste konger, hedenske og kristne; og
videre er det Are Frode, som i sin
Islen-dingabok beretter om kristendommens
inn-förelse på Island, men dessuten meddeler
mange minner fra landets hedenske tid
og i en ældre, tapt utgave av verket
åpen-bart har meddelt ennu flere.

406

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0454.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free