- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
164

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Drømmen og Virkeligheden. Michael Tejns moderne danske Romanværk. Af Henrik Juul Hansen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Henrik Juul Hansen

men har siden ikke haft Forhold til det
kvindelige. Det bliver hans Livsløgn, at
de månge idealistiske Sysler ikke levner
ham Tid. Sandheden er, at han fortsat
tilbeder Kvinden romantisk, som en Drøm,
som en evig skøn og smertende sød Længsel,
men er bange for hende som Virkelighed.
Han tør ikke modtage den unge, nøgternt
milde Anna Irmingers ligefremme Tilbud
om at gøre ham til en Månd. Da han senere
ad sære Omveje møder Bettina igen og med
den rustfri Barnekærligheds Mod frier og
faar Ja, er det for sent. Drømmen
forsvinder, og Virkeligheden har han ikke Styrke
til at møde. Han forskanser sig paany bag
sit Arbejde, bag den gamle Livsløgn. For
at faa forløst sit Væsen som elskende Kvinde
og de resolute Handlingsdrifter, der ligger
dybt i hende, ser Bettina tilsidst ingen
anden Udvej end at flygte med den
livsnært aktive Læge Filip Beck til Udlandet,
hvor de bl. a. -—Tejn ynder kraftige
Understregninger — som Læge og Sygeplejerske
tager Del i en revolutionær meksikansk
Opstand.

Ogsaa Filip Bpck er oprindelig afsporet
ved en skæv Indstilling til Virkeligheden,
men ud fra helt andre Motiver end
Johannes Eeg. Han er opvokset i et københavnsk
Arbejderkvarter og har efter Faderens
Død set Moderen slide sig ihjel over
vel-staaende Folks Vaskebaljer. Penge og
Position blev ham den højeste Værdimaaler,
og med sin primitive Energi slaar han sig
igennem og sidder en Dag med en af
Hovedstadens kendteste og mest indbringende
Lægeforretninger. Da ser han pludselig
Tomheden om sig, bryder alle Broer af bag
sig og flygter — med Bettina — derud,
hvor Livet leves heftigere og maales med
andre og større Maal end den danske
Nationalbanks.

For en anden af Bettinas Venner, Maleren
Georg Lynge, synes ingen Redning mulig.
Lynges Forlis skyldes den Romantik, der
var ham livsnødvendig som Kunstner, men

hans Ulykke som Menneske i Forhold til
den omgivende Verden. Tejn tangerer her
et interessant psykologisk-moralsk
Spørgsmaal, men da Georg Lynge er en af
Bogens mindst lykkede Figurer, bliver
denne Side af Problemet Drøm kontra
Virkelighed dog ikke fyldestgørende belyst.
Umiddelbart før Lynge tømmer den lille
Flakon med Nikotin, gør han op med den
Romantisme, der faar Menneskene til at
sætte Forventningerne om og Erkendelsen
af Livet højere end Livet selv: »Vi gjorde en
Ære af vor Skændsel. Indtil vi kronede
Skamstøtten med Maksimen om, at det
største, man kunde gøre for vor Sag, var
at lade sig slaa ihjel for den. Det faldt
øjensynlig ingen ind, at det var baade mere
tiltalende og mere nyttigt at leve for en
Sag end at dø for den.»

Skal man dø for en Sag, maa det være
som den unge Tømrer, der kommer med
Firetoget ind fra Landet og ved Møder i
Storbyen bliver saa betaget af
Frihedsidealerne — han hører bl. a. Johannes Eeg
tale —, at han rejser til Irland for at kæmpe
sammen med Friskarerne. Hans Død er
ganske meningsløs for saa vidt som den er
uden ringeste Betydning for den irske
Fri-hedssag, men han handlede og døde, som
han gjorde, fordi den Frihedens og
Ansvarets Virkelighed, han havde erklæret sig
for, krævede det af ham. Han er ikke
romantisk poserende, men tragisk sand. Og
den sande Tragedie er potenseret Livsvir
-kelighed.

Den unge Tømrer staar stærkt — ogsaa
i sit tilsyneladende helt overflødige Offer
—, i fuld Harmoni med sig selv og
Omverdenen. Han har da ogsaa en
Forbundsfælle, de andre her nævnte maa savne: sit
Væsens Enfoldighed. Faren for Afsporing
tiltager med den intellektuelle Udvikling.

4

Johannes Eegs og Bettinas Søn Martin
bliver Romanværkets Hovedperson. Han

164

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free