- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
55

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 3. Qvarnström och Molin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL XV :s TID. KONSTNÄRER OCH KONSTVERK

55

nåde med var sin korta kniv. Konstnären hade alltså att framställa ett det mest
våldsamma uttryck av kamplynne.

Det som här dominerar är det lidelsefullt dramatiska i situationen, den smidigt
avvägda grupperingens livlighet, den i de båda kampandes hållning och rörelse
åskådligt givna motsättningen mellan samlad, seg styrka och eldfull djärvhet
och vighet.

Bältespännarne utställdes på Parisersalongen 1859, där den ej väckte större
intresse, på akademiutställningen hemma 1860 och därefter i Berlin och på
världsutställningen i London 1862.
Såväl i Tyskland som i England
hälsades gruppen med erkännande, och
i Stockholm 1866 intog den en
hedersplats i den skandinaviska
utställningen.

Detta år gick Molin från seger till
seger. Då mottogs hans fontän med
beundran och då segrade han i tävlan
om Karl XII :s staty.

Fontänen utfördes med
rekordmässig skyndsamhet för att pryda
Industriutställningens mittparti.

Utomordentligt väl funnet är
uppslaget: havets gud Ägir och hans
döttrar lyssna till näckens, flodgudens
harptoner. De sex grupperna äro fritt
inkomponerade i nischer med form
av musselskal. Över mittpartiet med
dess droppstensyta uppbär en
ringlande hals en stor snäckformig skål.
Kompositionen av det hela var
fantastisk och löslig, men i utställningsbyggnadens hopade virrvarr fyllde den vita
fontänen förträffligt sitt dekorativa ändamål. Den hälsades med förtjusning,
och det redan då beställningen gjordes väckta uppslaget att den efter
sommarens slut skulle få stå kvar på platsen, utförd i varaktigt material, blev
genomfört. Visserligen funnos de som frågade om det var en lycklig eller
ens en berättigad tanke att söka förvandla den flyktiga improvisationen till ett
monumentalt konstverk. Att den ej kunde få en värdig hållning utan grundlig
omarbetning både av det helas form och av figurerna hade Nyblom yttrat med
all rätt, men utan påföljd. Gjuten i brons intog "Molins fontän" sin plats i
Kungsträdgården, där den ej, som i utställningsbyggnaden var fallet, stiger upp
ur vattnet utan är uppställd på en sockel av ohuggna stenar.

/. P. Molin. Självporträtt.
Oljemålning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free