Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 2. Per Hasselberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
VID SEKLETS SLUT. SKULPTUR OCH ARKITEKTUR
467
som han innehade i tre
år. De båda vaserna "Ur
barnvärlden" och
"Tjusning" stannade den ena i
Fiirstenbergs ägo, den
andra i
Nationalmuseum, och det hemsända
gipsexemplaret av Linné
köptes omedelbart av
Nationalmuseum,
varefter Furstenberg erbjöd
sig att för museet
bekosta dess utförande i
marmor.
Inom 1890-talet och
åren närmast efter
sekelskiftet falla så olikartade
uppgifter som utförandet
i marmor av Hasselbergs
"Näckrosen" och
"Farfadern" och bland
självständiga skapelser den
själfulla Jenny
Lindsbysten för operans foajé,
den i känslig
formbehandling förtjusande
barnstatyetten "Dansa
på tå", den i ek snidade
"Lappgossen" - senare
upprepad i sten - och de tretton bysterna på Skånebankens fasacl, skånska
bondtyper, träffsäkert återgivna med saftig realism, gubbarna i slokhattar, gummor i
huvudduk, flickor i styva stärkkragar. Käck blick för näraliggande plastiska
uppslag inom det moderna livet visa sådana motiv som en kälkåkande flicka i en
brant backe samt skridskoåkande unga män och andra idrottsövande ynglingar,
flera dylika komponerade för fotställen till ett par flaggstänger på
Saltsjöbaden.
Med tiden fördes Eriksson till nationella monumentaluppgifter, och även
dylika löste han med aldrig slappnad kraft och energi: Bågspännaren - ett
monument över Engelbrekts folkhär - statyer av Baltzar v. Platen i Motala, Karl IX
i Karlstad o. fi. Den långvariga vistelsen i utlandet hade ej förvandlat Värmlands-
Chr. Eriksson. Lappgosse.
Snidad i ek 1901.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>