- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 52:a årg. 1933 /
875

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nr 38 B. Boknummer. 20 sept. 1933 - En skald - J. Franzén: Kulturhistoriskt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK LÄRARTIDNING

skald

Andliga övningar. Dikter av Hjalmar
Gullberg. P. A. Norstedt & Söner.
Pris kr. 2 : 75.

Hjalmar Gullbergs dikter hör till de
böcker, som man gärna vill ha inom
nära räckhåll. Hos honom finns mycket
av »de fyra strängarnas gåva», mer och
mer behövlig i en karg och kall
verklighet. Eedan vid sitt första framträdande
hälsades han som en verklig skald, och
hans fortsatta diktning har ytterligare
bekräftat denna mening. Andliga
övningar är diktarens tredje bok; den är
om möjligt ännn mera formfulländad
och tankerik än de föregående. Skalden
har, om han tar sitt kall på allvar,
ingalunda någon lätt uppgift.
Inledningsdikten, som fått den en smula
spexarta-de formen av ett kontrakt, gömmer
djupt allvar på botten :

Mellan Gud och N. N.,

’här nedan kallad poeten,

har följande överenskommelse

ingåtts denna dag.

Poeten skall verka på jorden

som ombud för evigheten.

Guds vilja, ej klåpares regler
skall vara hans enda lag.

Som lön må han vänta sig någras
smicker och mångas förakt.

Sedan det härmed gjorts tydligt,
att Gud är till intet förpliktad,
förklara sig båda parter
nöjda med detta kontrakt.

Problemet är innerst uppgörelse
mellan ideal och verklighet, särskilt sedan
världsmekanismen avslöjats i sin
brutala obeveklighet :

Hjalmar Gullberg.

Guds mening med orsaksförloppen
Jag spanade efter besviken.
Nu går jag med ångest i kroppen;
Mitt öga har sett mekaniken.

Begär och förstörelselusta är de två
tyranner, som regerar, och det blir inte
mycken plats övrig åt försynen
knappast ens åt ödet. Poeten konstaterar
detta men kan inte slå sig till rö med
kalla fakta. Besvikelse och ångest blir
hans lott. Han kunde haft det bättre,
om han inte underskrivit det ödesdigra
kontraktet - att verka på jorden som
ombud för den evighet, vars existens ter
sig tvivelaktig ur mekanikens synvinkel.

Ett fattigt barn, som föddes i ett stall,
kom också att höra till dem som med
besvikelse och ångest betraktar
världsförloppet. Skalden har i underbart
klara och enkla färger målat de gamla
tavlorna. Man får gå till Karlfelts berömda
dikter i samma genre för att finna
motstycke till dessa f rescobilder av
Herdarna, Maria, Josef, De tre vise< m. fi.
Diktcykeln avslutas med en hymn, som i sin
sublima enkelhet gör ett mäktigt
gripande intryck:

O makalösa stjärna,
som brinner klar och stor!
O skjul, som har fått värna
en nyfödd och hans mor!

Eländigt och förfallet,
av lera och av strå,
halvt utan tak är stallet,
som stjärnan lyser på.

’Kring krubbans enkla låda
står glansen silverblond.
Vad natten lät oss skåda,
är över allt förstånd.

I avdelningen Kindergarten har
skalden samlat sina saltaste och bittraste
lärdomar. De stora barnen behöver
sådan information om livets och dödens
tunga gåtor. Poeten förföljes av sitt
olycksöde. Tar han del i livets goda och
väljer den ena matnyttiga fågeln i
handen i stället för de tio bevingade
sångarna i skogen, så anfäktas han genast av
den dolda ångesten :

»Detta jag nu håller med ett stadigt grepp
och som kallas livet, är det det jag sökte?»

Den svåraste läxan är väl den som
läres på Allmänna salen, alltjämt lika
svår, trots alla som författat goda
kommentarer till texten: Bestyr om ditt
hus, ty du måste dö!

Inte vara ängslig,
doktorn har ju kommit;
snart, ska du få se,
går det hela över.

Inte darra, inte
gråta; det är bara
så som det går till
när man dör, förstår du.

Som översättare har Gullberg särskilt
ägnat sig åt tolkningen av Euripides
och till förnämlig svensk vers
överflyttat flera av den store tragikerns
dramatiska dikter. I Euripides ser han också

en inkarnation av skalden, vars rike icke
är av denna världen och. vars
livsuppgift ligger på ett annat plan än
vardagsmänniskans. Det ligger ingen
själv-förhävelse i denna mening; den ger
blott uttryck för tanken på en sund
arbetsfördelning :

Eftersom alla är upptagna jämt och har
mycket att göra,

är det av största intresse att någon går bort
från det hela

för att på avstånd begrunda vårt faktiska
läge i nuet

och tyda de hemliga lagar,

som innerst behärska vårt liv.

Ärade samtid, min sång vill betona att
världen behöver

någon som bor på en ö i en grotta och vakar
och lyssnar

vid tillvarons gränser, en andlig spion,

en utpost i ingen mans land!

D. R.

Kulturhistoriskt

Hågkomster från folkskola och
folkundervisning. Ny följd. Skildringar av f. d.
elever och lärare utgivna av B. R u d.
Hall. Årsböcker i svensk
undervisningshistoria, serievolym 38. Lund 1933. Distr.:
C. W. K. Gleerups bokförlag, Lund. Kr.
3:-.

Den flitige skolhistorikern lektor Eud.
Hall har i år utgivit ett nytt häfte, det
10 :e, av sina »Hågkomster från
folkskola och folkundervisning.» Det innehåller
skildringar från 1830-talet till år 1929.
Av dessa skildringar är 5 valda inom
Uppsala stift, 6 gäller Linköpings stift,
2 Strängnäs, 2 Lunds, l Göteborgs, 3
Karlstads, 3 Visby och l Härnösands
stift.

Förf. inleder sitt arbete med en högst
intressant och gripande berättelse,
»Mors historia» av den kände
pomolo-gen och entusiastiske
folkbildningsvännen Olof Eneroth, som donerade
sin förmögenhet till en svensk
professur i pedagogik vid Stockholms »fria»
högskola. (Märkligt nog har denna
donation, såsom förf. anmärker, ännu icke
kommit till användning för sitt
ändamål, oaktat de erforderliga medlen
funnits sedan flera år tillbaka.)

I fortsättningen rymmer häftet en
mängd konkreta fall ur verkligheten,
somliga av dyster art, andra muntra och
roande, alla utgörande värdefulla
bidrag till vårt folks kulturhistoria.
Utrymmet här tillåter icke någon
redogörelse för det rika innehållet. Endast
några korta exempel må anföras.

I flera fall förtäljes om en barbarisk
disciplin i den gamla tidens skolor. Så
berättar t. ex. prosten dr J. A. E n g l u n d
i Nederluleå - utdrag ur en bok »Från
bygd och vildmark» 1910 - om läraren
i en lankasterskola i Stockholm på
1830-talet, där E. erhöll sin
barnundervisning. Denne lärare var en lärd man, fil.
magister (motsvarar fil. dr i våra
dagar) men hård och brutal. Lagarna
inom hans lilla rike var något drako-

875

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:51:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1933/0887.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free