Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
detta förhållande närmare därhän, att andarne,
sålunda förenade, bilda en andlig lekamen med en rik
mångfald af organer. Hvarje ande, som i denna
organism införlifvats, har där en plats i enlighet med
sin ursprungliga väsensbeskaffenhet och
genomgångna utveckling. Denna lekamen är enligt Guds afsikt
bestämd att omfatta hela mänskligheten, de
bortgångna, närvarande och kommande släktena, så att
de åter bilda, såsom de gjorde före sinnevärldens
grundläggning, ett lefvande system af idéer, alla
sammanfattade i logos, alla lefvande i och genom honom
det eviga lifvet i Gud. Men just att logos eller
Kristus sålunda blifver mänsklighetens frälsare, att
just i honom andarne åter kunna samlas och enas
till en helig organism, beror därpå, att han,
mänsklighetens urbild, före sinnevärldens grundläggning
hade i sig sammanfattat andevärlden. Såsom han
preexisterat, hafva människoandarne preexisterat i
honom.
Denna Paulus’ lära om preexistensen eller
för-uttillvaron var förhärskande inom den kristna
litera-turen under hennes första blomstringstid. Därefter
uppkomma tvenne andra’ hypoteser om
människo-andens ursprung, den traducianska och den
kreatian-ska. Enligt den traducianska, hvars upphofsman är
Tertullianus, hafva människoandarne fortplantats ur
Adams ande, släkte efter släkte, såsom vinrankan
medelst afläggare ur moderstammen. Enligt den
krea-tianska skapas människoandarne likasom efter hand
af Gud och förenas med den i moderlifvet bildade
kroppen. Båda dessa senare åsikter hafva emellertid
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>