- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
xix

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

» INLEDNING.
värld, till dess de västasiatiska landen frånryckas det grekiska romarväldet af de
muhammedanska araberna. Det från Centralasien åt väster framträngande turkiska
folket bemäktigar sig slutligen, efter att hafva antagit islam, öfverväldet öfver det ara-,
biska elementet, och äfven i Iran tränga turkiska och mongoliska folkslag till största
delen ut arierna. Vill man med ett enda ord karakterisera den västasiatiska kultur-
kretsen med hänsyn till de krafter, som äro de afgörande i alla omhvälfningarne, sa skulle
man kunna beteckna den som den semitiska rasens område. Österut hafva vi likaledes i
begynnelsen två stora kulturområden bredvid hvarandra, Indien och Kina, hvarandras
fullständiga motsatser med hänsyn till folkens karaktärsdrag. Ett föreningsband
kommer först senare genom buddismen. Buddismens världshistoriska betydelse ligger
i dess mission bland Central- och Östasiens folk. Härigenom har den haft en nyska-
pande och uppfostrande inverkan på halfbarbariska folk såsom mongolerna och
tibetanerna. Men äfven Kinas högt utvecklade och själfständiga kultur har genom
buddismens förmedling påverkats af indiska och grekiska idéströmningar.
En verklig historisk enhet hafva den västra och östra kretsen aldrig bildat.
Men väl hafva de vid flere tillfällen kommit i beröring med hvarandra och sins-
emellan ingått i kulturhistoriskt hänseende betydelsefulla förbindelser. Redan helle-
nismen har följder, som sträcka sig anda bort till Kina. En stark och verkningsfull
kontakt kommer till stånd mellan Kina och Västern, då Han-dynastien och det
romerska kejsardömet närma sina gränser till hvarandra. Den andra beröringsepo-
ken inträffar under Tång-dynastien och det arabiska kalifatets blomstringstid. Slut-
liger följer ett fullständigt upplåtande af Österns och Västerns portar genom Djingis-kän.
Hvar och en af dessa perioder kännetecknas genom ett lifligt utbyte af viktiga mate-
riella och andliga kulturskatter^ I mongolriket uppstår den lifligaste samfärdsel till
lands historien vet att omtala. Återigen inträffar sa ett aflägsnande mellan kontrahen-
terna till följd af de västra mongolstaternas förfall och den politiska upplösningen
i Kina. Först sedan ar 1500 erhåller Europa nya förbindelser med Asien genom
sjöfartens utveckling.
De stora kulturkretsarne i Asien göra sitt inflytande gällande äfven öfver sådana
områden, som till följd af sina naturliga lefnadsvilkor icke kunnat tillkämpa sig
någon högre form af historisk tillvaro på egen hand. Asiens norra och södra delar
liksom det i midten belägna höglandet äro i historiskt hänseende sammanlänkade
med Västasiens, Kinas eller Indiens kulturer. Norra Asiens steppfolk hafva stått
under kinesiskt och senare under muhammedanskt inflytande. På många olika sätt
hafva sålunda Centralasiens kulturförhållanden utvecklat sig. Medan Tibet blir en indisk
kulturprovins, uppstår i östra Turkestan, där världshandeln hade sina stråkvägar, en
biandkultur, hvari både Kina, Indien och Västern hafva del. Bortre Indien och Asiens
sydligaste delar äfvensom Sunda-öarne hafva väsentligen inderna att tacka för sin kultur.
I öster, i Korea och Japan, framträder Kinas kulturinflytande såsom bestämmande.
De asiatiska kulturkretsarne hafva äfven gjort sitt inflytande gällande utanför den egna
världsdelen, och i första hand öfver Afrika. Egypten påverkades i hög grad af den baby-
loniska kulturen under de båda makternas såväl politiska som ekonomiska mellanhaf-
vanden; betydande kulturinflytelser utgingo från den sydarabiska kusten till Abessinien
och hela Östafrika, och Afrikas norra kust förvandlades till ett feniciskt kolonialområde.
Hellenismen och romarriket hafva ytterligare stegrat den nära förbindelsen mellan
Asien och Afrika. Islam har därpå dragit till sig väldiga skaror af Afrikas folk och
djupare an någon annan kulturmakt påverkat den afrikanska kontinenten.
Men det ar dock framför allt i och med Asiens inverkan på Europa, som dess
världshistoriska inflytande gjort sig till fullo gällande. Vid studiet häraf framträder
tydligt för oss allt det gemensamma, söm kännetecknar »Eurasien», det väldiga
landkomplex, som bildas af Asien och Europa. Den europeiska kulturen bär, trots
alla själfständiga krafter, som format densamma, likväl inom sig ett rikt arf från
östern. Icke blott i religionshistoriskt afseende - genom sin mytologi och den däri ut-
tryckta världsåskådningen – har Babylonien inverkat på de gamla kulturfolken. Det
har genom sin vetenskap skänkt åt hela den bildade världen värdefulla och varaktiga
kulturskatter sådana som de fixa tids-, rums-, vikt- och värdebestämningarne. I persernas
rike når den orientaliska forntidens historia sin höjdpunkt och afslutning. Akemeni-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:36:20 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrldhist/3/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free