- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1921 /
458

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tralisationen till huvudstaden av alla stora kulturvärden
förpliktades dess mest ”berömda” och ”betydande” skådespelare att
under två månader av speltiden gästuppträda på
landsortsteatrar utan att därför erhålla särskild ersättning
utöver resetillägget. På så sätt ville man uppnå (planen
genomfördes blott delvis), att landsbygdens befolkning icke
ovillkorligen och för alltid skulle vara utestängd från högre
konstnjutningar.

Å andra sidan inkallades i tur och ordning
landsortsteatrarnas mest framstående
skådespelare att gästspela på Budapests teatrar
för att där visa sig inför en press och en publik, som på dem
ställde de högsta fordringar. På så sätt hade mången obeaktad
talang kunnat uppnå ett välförtjänt rykte. (Många av dessa
provinsskådespelare, som vår styrelse för första gången kallade till
Budapest, engagerades sedan av teatrarna och spelar ännu med
framgång i huvudstaden). Detta ömsesidiga utbyte, ett slags
kulturellt blodomlopp, praktiserades även i större utsträckning
medelst sällskap, ”staggiones”, till vilka jag återkommer vid
behandlingen av de nya formerna inom vårt teaterväsen.

Här ville jag endast nämna något om den ekonomiska sidan
av den kommunistiska teaterpolitiken. Skådespelarnas
genomsnittslöner höjdes genast med 30 proc. Å andra sidan
reducerades vissa primadonnors och ”stj ärnors”
oerhörda gager till den högsta lön, som någon kunde
erhålla inom rådsrepubliken. (Detta var 3,000 ungerska kronor;
skådespelare i biroller hade en minimilön av 1,000 kr.). De
oerhörda skillnaderna skulle avskaffas. Man hade emellertid för
avsikt att liksom i Ryssland införa ett system med
”specialistlöner”, varigenom man hade kommit upp till ett maximum av

10,000 kr. Svårare var lösningen av de tekniska scenarbetarnas
lönefråga, vilket hade sin grund i tilltrasslade
organisationsför-hållanden. Dessa arbetare tillhörde nämligen icke teater- utan
trävaruarbetarnas fackförening, och deras löner beräknades efter
en annan tariff. Problemet löstes emellertid snart.
(Underhandlingarna med dessa kroppsarbetares disciplinerade fackförening
var i varje fall mycket lättare än med skådespelarna.) De
socia-liserade biograferna gav en så stor vinst —- en miljon kronor pr
dag — att förlusten därmed kunde täckas för teatrarna, som
arbetade med billiga biljetter och dyr personal.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:44:52 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/zimm/1921/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free