- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
185

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Andet Kapitel. Kirkelige Historiebilleder og Enkeltfigurer - § 102. Kristusbilledet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

185
/
Forstand mener Billeder af den forherligede Frelser) optræder
tidligere end Krucifixet. Paa Katakombesarkofager fra det
3die Aarhundrede 86r vi Reliefer, hvorpaa en almindelig Type
at en græsk skjægløs Yngling, nærmest lig en ung Hermes,
er fremstillet i Situationer, der, uden at nogen Portrætlighed
tilsigtes, viser, at det er Kristus, som menes: helbredende den
blindfødte, eller den blodsottige eller opvækkende Lazarus.
Herfra udgaar de ældste Typebilleder. Fuldstændig lig den
ViVHH6id3Lr6n66 Hennes fra de græske Mysterier (H. Kriophoros),
bliver saaledes Fremstillingerne paa Sarkofager af den gode
Hyrde med Lammet paa Skuldrene. Naar kristne Kunstnere
paa hin Tid skulde fremstille «den gode Hyrde», var jo formelt
intet andet Mønster dem til^Mn^iisst end det, der forelaa i
den antike Kunst. Endog Statuer af denne Hermeslignende
gode Hyrde fandtes (Lateranmuseet), skjønt Statuer ikke var
yndede i Oldkirken, da de let kunde lede til Billeddyrkelse.
Denne skjægløse, ungdommelige Hermestype kalder man
Sarkofagtypen eller Katakombetypen. I skarp Modsæt
ning til den staar den portrætartede skjæggede Mosaik
typus, Baa kaldet, fordi den især forekommer i Basilikaernes
og 66 byzantinske Kirkers Mosaiker i Apsis, over Triumfbuen
og i Kuppelen. Den prætenderer Portrætlighed.
Kirkens ældste Lærere tænkte sig imidlertid Kristi Ud
"866U66 som hæsligt og uanseeligt, idet de paa ham anvendte
Jes. 52, 14; 53, 2. 3 (Gnostikerne fremstillede ham under
Sokratesbilledets [6 tfocpoq] uskjønne Træk), og først da en modsat
Anskuelse, støttet til Ps. 45, 3. 4, begyndte at trænge igjennem,
kunde der blive Tale om portrætmæssige Fremstillinger af
Frelseren, altsaa paa en Tid, da der intet mere vidstes om
hans virkelige Udseende. For at bestyrke Portrætligheden 1108
de ældste Mosaikbilleder af Kristus har der 6a dannet sig
forskjellige Sagn. Allerede paa Konstantins Tid kjender
Eusebius, der af Konstantins Datter Konstantia adspurgtes, om
der tin66B nOA6t Portræt af Kristus, en Kristusstatue i Cæsarea
Paneas, som den blodsottige Kvinde, der var fremstillet knæ
lende ved hans Fod, skulde have reist til Tak for sin Helbredelse,
men det fordrer ingen Forklaring, at 66t maa ansees for snart
sagt umuligt, at en saadan Statue paa Kristi Tid kunde ud
føres i et Land, hvor der ingen Billedkunst fandtes og til Ære

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free