Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den gotiska stilen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
framkallar här liksom alltid sin motsats. Detta
visar sig deri, att plötsligt nästan all dekoration
åsidosattes och blotta stommen, som under det
föregående sträfvandet lidit genom hänsyn till
dekorationen, får framträda i all sin nakenhet.
Fig. 285, 286, 287. Rosverk.
Fig. 288. Romansk glasmålning.
Som man kan vänta, uppblomstrade under denna stils
hägn konsthandtverket till en höjd, som det väl
aldrig förut nått och väl icke så lätt åter skall nå.
Man hör ännu ofta den åsigten framställas, att den
gotiska stilen visserligen förträffligt egnar sig för
arkitekturen, för konstsnickeriet och beslägtade yrken,
men att han inom guldsmedskonsten, vid orneringen af
väfnader o. d. icke med fördel låter använda sig för
de många uddarnas och hörnens, skull. Detta påstående
har sin grund i en ensidig kännedom om gotiken. De
arkitekter, mönsterritare o. s. v., som mellan
1830–1860 behöfde göra utkast i gotisk stil till
åtskilliga alster af de tekniska konsterna, såsom
möbler, kärl, tapeter o. d., kände merendels blott
gotikens rent arkitektoniska former och af dessa
nästan blott de kyrkliga. Forskningen rörde sig då
nästan uteslutande på detta område. Då uppkommo stolar,
å hvilkas karmar fialer höjde sig och stucko den
sittande i armbågen, medan korsblomman å ryggstödets
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>