- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Första bandet. Den menskliga utvecklingens gång och medel /
550

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den gamla boktryckarkonstens teknik - Stilen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvilken dels som egentligt bildtryck, dels i
sin användning på broderimönster, värde- och
lyxpapper samt annat dylikt lemnar utmärkta och
vackra alster.

Liksom boktrycket sönderfaller i två
hufvudoperationer, sättning och tryckning, utgöra
äfven stil och press dess båda hufvudelement, och
båda hafva i vår reformerande tid erhållit så många
förbättringar, att ett nyare boktryckeri, om också
ej till sjelfva grundtanken, likväl till sitt yttre
och sina alster är någonting helt annat än en sådan
anstalt äfven för endast hundra år sedan.

Stilen. De första boktryckarna hade endast till
syfte att åstadkomma en så trogen efterbildning
som möjligt af den skrift, som i de handskrifna
verken då begagnades. Det var utan undantag den så
kallade munkskriften: fula, kantiga, med mångahanda
förkortningstecken öfverlastade mönster, hvilka
måste ha vållat de första stämpelskärarna ej så litet
besvär, i synnerhet då man för de många förkortningarnas och
de sammandragna bokstafsparens skull äfven måste ha ett
större antal typer, än nu är behöfligt. Visserligen
hade redan Schöffer, i synnerhet i sitt berömda
Psalterium, gifvit denna gotiska stil en hög grad
af regelbundenhet, ja, till och med af elegans,
men att uppnå denne mästare var ingen lätt sak,
och man sökte derför utbyta de första tryckens stora
stil mot en mindre, för det vanliga boktrycket mera
lämplig. Ett minne af Schöffer var äfven den för ej
länge sedan ur bruk komna s. k. schwabachstilen,
som förskrifver sig från honom.

Fig. 503. J. G. I. Breitkopf.

I Italien funno de första tyska boktryckarna i de der varande
handskrifterna förebilder af en renare stil, den raka
latinska (antiqvan), om också ej helt och hållet
fri från gotiska beståndsdelar, och införde henne
i boktrycket. Hon fick snart insteg i Italien och
Frankrike och äfven på några ställen i Tyskland; men
derefter kom en tid, då man öfver allt åter tryckte
med gotiska typer. En återgång skedde genom alderna i
Venezia, hvilka, på samma gång de uppfunno och införde
kursiven, äfven renade och förbättrade antiqvan samt
genom sina många vackra tryck skaffade denna stilsort
fast fot i de romanska länderna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/1/0560.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free