- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Femte Bandet. Ny följd. Första Bandet. 1889 /
18

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Iduns Æbler (Sophus Bugge)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18 Sophus Bugge.

heder det: "den, som seirer, ham vil jeg give at æde af
Livsens Træ, som er midt i Guds Paradis". Og i
Aabenbaringen 22: l-2 siges om det himmelske Jerusalem, som
Johannes forudser: "Og han (Engelen) viste mig Livsens
Yands rene Flod skinnende som Krystal . . . Midt i dens
Gade og paa begge Sider af Floden vokste Livsens Træ,
som bar tolv Slags Frugter og gav sin Frugt efter enhver
Maaned". Da Frugten af Kundskabens Træ betegnedes som
Æbler, ledede dette til, at man som Æbler ogsaa
betegnede Frugterne paa Livsens Træ, der dels stilledes imod
Kundskabens Træ, dels i Middelalderen identificeredes med
dette. Saaledes taler den navnkundige i England födte
Missionær Winifrid eller Bonifatius (f 755) i en af sine
Gaader om de gyldne Æbler paa Livsens Træ, d. e. Kristi
Kors *).

Til Johannes’s Aabenbaring og Genesis viser altsaa
den Forestilling tilbage, at der paa en Lyksalighedens Piet
ved en straalende Kilde vokser et Æbletræ; baade Tandet
og Æblerne har den vidunderlige Egenskab i Evighed at
bevare Livet. Og det er jo kun en anden Vending af
denne Opfatning, naar man tillægger Vandet og Æblerne
den Egenskab at forynge Livet. Det siges udtrykkelig om
den foryngende Kilde i det franske Digt om Huon, at den
udspringer i Paradiset,

Jeg tror i det foregaaende at have paavist, at den
norsk-islandske Mythe om Iduns foryngende Æbler maa
have udviklet sig under fremmed Paavirkning. Jeg finder
derfor Grund til at antage, at Iduns foryngende Æbler
ligesom f. Ex. de foryngende Æbler i den franske Koman
om Huon af Bordeaux staa i historisk Forbindelse med
Frugterne af Livsens Træ i Bibelen. Men herfra alene
kan Mythen om Iduns Æbler ikke have sin Oprindelse, thi

*) Ebert Geschichte d. Liter. d. Mittelalters I, 613.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 14:24:32 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1889/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free