Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
86
Bugge: Mythiske Sagn.
skal ikke klippes eller kjæmmes, för jeg har tilegnet mig
hele Norge *).
I Modsætning hertil er i Fortællingen om Dovre i
Flatö-bogen Haralds Löfte om ikke at lade sit Haar klippe
motiveret fra hedensk Synspunkt2). Her siger Jætten Dovre til
ham: "Du skal hverken lade dit Haar eller dine Negle klippe,
för du bliver Enekonge over hele Norge" 3). Derved vil jeg
minde om, at Dovre, naar han lader Harald blive Konge,
tildels er traadt istedenfor Odin. Fremdeles vil jeg fremhæve,
at et Löfte om ikke at klippe sit Haar, för man har udfört
en Daad eller opfyldt en Pligt, er ældgammel germansk
hedensk Skik, og at denne Skik har fundet sit Udtryk i
Gude-mythen, derved, at Vaale, hvem Odin avler for at han kan
hævne Balder, ikke tvætter sin Haand eller kjæmmer sit
Hoved, för han har lagt Balders Banemand paa Baal4).
Endelig vil jeg minde om, at Dovre-Sagnet, saaledes
som jeg i det foregaaende tror at have vist, vistnok i de
fleste Henseender er en senere og forvansket Form af Sagnet
om Finnen i Agrip, men at det dog har bevaret, tildels i
forandret Form, enkelte Sagnmotiver, som er faldt ud i
Finnesagnet.
Det kunde derfor være muligt, at Harald efter et ældre
Sagn har paakaldt Seierens Gud Odin, da han aflagde det
Löfte ikke at lade sit Haar klippe eller kjæmme, för han
var bleven Enekonge over hele Norge. Men bevise lader
dette sig ikke.
Med Hensyn til de her behandlede Fortællingers
Betydning for Halvdan Svartes og Harald Haarfagres virkelige
Historie tör vi holde os til Fagrskinna-Forfatterens Dorn.
*) Heimskr. Har. s. Harf. Kap. 4.
’) Jfr. Gjessing Kongesagaens Fremvæxt S. 46.
») Plat. I, 666.
*) Se mine Studier I, 218—215.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>