- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Sextonde Bandet. Ny följd. Tolfte Bandet. 1900 /
37

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klockhoff: Folkvisan om k. Didrik. 37

Han har udeladt dem alle tilhobe af sin Fremstilling af
norske Kongers Sagaer, fordi han har holdt dem for Fabler.

Den Tid er vei nu forbi, da man i Fortællingen om
Haralds Forhold til en Finn paa Hadeland vil söge et
Vidnesbyrd om, at han der stod i Forbindelse med Levninger
af Norges formentlige Urbefolkning. Denne Finn er en
Skabning af den mythedannende Fantasi. Naar Finnehammen
falder, træder en större Skikkelse frem. Det er Seierens
Gud, som kaarer den unge Harald til Norges Konge og
som staar ved hans Side, til Norges Rige er stiftet.

Marts 1899. Sophus Bugge.

Folkvisan om konung Didrik och
hans kämpar.

I. Grundformen.

Uti Danmarks gamle Folkeviser, band 4, s. 623—676,
har Grundtvig intagit en vidlyftig redogörelse för
Didriksvisan, "i alle dens Former sammenholdt med Didrikssaga77.
Meningen med denna uppsats, som tillika är en polemik mot
G. Storm, har varit att uppvisa de många olikheterna mellan
visans olika former och sagan och därigenom ytterligare
befästa den åsikt, som Grundtvig längesedan uttalat, att visan
är oberoende af sagan. Men härvid har Grundtvig enligt
min mening begått det stora felet, att han ej granskat det
bevismaterial, som han använder, utan låter allt gälla lika.
Så snart en uppteckning innehåller en från sagan afvikande
uppgift, anser han den vara äkta traditionell. Därigenom
har hans undersökning blifvit förfelad. Först sedan man
noga öfvervägt värdet af de olika versionerna och utmönstrat
hvad som befinnes vara senare utbildningar, får man en fast
grund att bygga på vid fortsatta undersökningar. Då jag

AmxiT rö* xoudisk filologi xti, nt följd xii.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:22:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1900/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free