- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Femte Bandet. Ny följd. Första Bandet. 1889 /
37

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Iduns Æbler (Sophus Bugge)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Iduns Æbler. 37

Nr. 47 om Konen, som ikke har Börn, og som efter at have bedet
om Afkom nyder et af Enerens Bær og saa föder en Pige.
Efter Kalevala *) bliver Maria frugtsommelig med Kristus
ved at nyde et Tyttebær. Dette Sagntræk synes her henfort
til Maria, finsk Marjatta, paa Grund af dette Navns Lighed
med marja, Bær.

Forestillingen om Æblets befrugtende Kraft finde vi ogsaa
i Middelalderen forbunden med jödiske Traditioner. I et
fransk Digt fra 13:de Aarhundred fortælles folgende: Gud
kastede Kundskabens Træ, af hvis Frugt de forste
Mennesker aad, foran Paradiset. Abraham fandt det og plantede
det i sin Have. En af hans Dötre bryder en Blomst **) deraf,
bliver frugtsommelig af dens Duft og föder Phanuel, Fader til
Marias Moder Anna ***).

Det besvangrende Æble forekommer allerede i den gamle
græsk-romerske Mytheverden. Afrikaneren Arnobius, der skrev
i Begyndelsen af 4:de Aarhundred e. Kr., gjengiver efter en
ældre græsk Forfatter den phrygiske Mythe om Attis og
fortæller deri, at Attis’s Moder Nana blev frugtsommelig med
ham ved et Granattræs Frugter ****). Forestillingen om
besvangrende Frugter findes ogsaa hos asiatiske Folk fjærnere
i Østen, uden at det er nödvendigt at söge historisk
Sammenhæng med de Sagn, som i det foregaaende er anförte f).

*) 50:de Sang V. 81-130, Collans Oversættelse. Ligesaa i en Optegnelse
fra Wuokkiniemi i russisk Karelen, som er mig meddelt af Prof. Julius Krohn.

**) Fjærnere ligger os her det Træk, at en Dronning i et norsk Eventyr
(Asbjörnsen og Moe S, 341) spiser to Eoser eller Blomster, hvorefter hun föder to
Born. Lignende hos Basile Nr. 18. Juno bliver frugtsommelig ved at beröre en
underfuld Blomst i Chloris’s Have, Ovid. Fast. V, 231 ff. Det fortælles ogsaa, at Juno
af en lactuca bliver gjort frugtsommelig med Hebe, Mythogr. Vat. I, 204, p. 641. 25.

***) Udgivet af Friherre Lassberg i Tillægget til en Bog, som ikke er
kommen i Boghandelen, "Lied von Grave Friz von Zolre". Derefter meddelt af
Liebrecht Gervasius S. 69, hos Schott Walach. Märchen S. 372 og hos Menzel
Christi. Symbolik l, 72.

****) Arnob. Adv. nat. V, 6. Pausanias 7,17,5 fortæller derimod, at et
Mandeltræs Frugter gjorde Attis’s Moder frugtsommelig.

f) Prof. Moltke Moe paapeger, at en besvangrende fruit de sri
(Skjönheds-gudindens Frugt) forekommer i den hindustanske Koman "Les aventures de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:17:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1889/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free