Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Finnur Jónsson: Odin og Tor. 227
tilbage i tiden; den kan vi kun tænke os til; vi kan ane
udvik-lingen fra de simplere til de mere sammensatte forestillinger;
yi kan nogenlunde sætte os ind i, hvorledes "gudestaten* efter
hånden formerede sig ved en personifikation af de enkelte guders
og gudinders virksomheder eller egenskaber; vi er på det rene
med, at denne udvikling stadig går i en mere og mere an«
tropomorfi8ti8k retning, samt at den foregår mere i kraft af en
nøgtern, folkelig refleksion end en barnlig fantasi og en
poetisk umiddelbarhed. Det er dette præg, den historiske
nordiske mytologi har, som den fremtræder i vore kilder. Og
det er dette præg, hele den os bekendte oldpoesi overhovedet
bærer. Yi må fremfor alt tage os i agt for, bevidst eller
ubevidst, at overføre vore forestillinger om en digter og en
digters behandling af sit æmne på oldtidens skjalde. Det
forekommer mig at man i vore dage ved bedömmelsen af de
gamle skjaldes digte altfor ofte er hildet i moderne opfattelse
af en digters inspiration og selvstændige opfindelsesævne.
Som følge af denne betragtning af forholdene må jeg
hævde, at de gamle hedenske digte er en kilde, ja en første
rangs kilde for vore forfædres trosopfattelse i hedenskabete
sidste århundreder.
En anden hovedkilde for den gamle mytologi er de
gamle prosaskrifter, sagaerne, for så vidt som de
lejlighedsvis indeholder oplysninger, småfortællinger og lign. angående
hedensk tro og kultus, samt (og ikke mindst) Snorres Edda
eller, rettere sagt, den første del deraf, Gylfagin ning, den
systematiske med Völuspá som vejledning forfattede
oversigt over den gamle troslære, således som det for Snorre
var muligt at sætte den sammen ved hjælp af digte og den
mundtlige overlevering. Dette værk er trods sine fortrin, af
indlysende årsager, hverken fejlfrit eller fuldstændigt, efter
som det er skrevet omtr. 200 år efter hedenskabets ophør.
Det er givet, at det ikke kan stilles så höjt som
hedenskabets egne digte og må benyttes med kritisk varsomhed. Mis-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>